Na skrzydłach marzeń

Na skrzydłach marzeń (Dream To Fly)Marzenie o lataniu towarzyszyło ludzkości od zarania dziejów. Na początku tajemnice ptaków zainspirowały ludzkość do uznania niektórych z nich za wcielenia bogów. Potem zaczęliśmy zastanawiać się, czy nie udałoby się odtworzyć fizycznych możliwości tych stworzeń i także spojrzeć na świat z góry. Po nieśmiałych początkach po rewolucji przemysłowej wszystko potoczyło się jak z górki.

Pokaz „Na skrzydłach marzeń” opowiada o historii lotnictwa, o realizacji snów setek pokoleń. Symbolicznym pierwszym zwycięstwem myśli ludzkiej stał się balon na gorące powietrze, skonstruowany przez braci Josepha i Jacquesa Montgolfier, który po raz pierwszy wzbił się 14 grudnia 1782 roku. Ale człowieka wyniósł dopiero dziesięć miesięcy później. Gdyby nie te pierwsze próby oderwania się od ziemi, nie podbijalibyśmy dzisiaj Kosmosu.

Łączny czas trwania pokazu: 45 minut.

Pokaz zawiera film w technologii fulldome w reżyserii Pauliny Majdy, wyprodukowany przez Centrum Nauki Kopernik.

INFORMACJE DLA NAUCZYCIELI

W trakcie pokazu realizujemy następujące zagadnienia z podstawy programowej:

 

III etap edukacyjny (gimnazjum), podstawa programowa przedmiotu historia:

  • Humanizm i renesans - największe osiągnięcia: Leonarda da Vinci.
  • Osiągnięcia kultury materialnej antycznego świata w nauce, przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które mają wpływ na cywilizację współczesną.
  • Europa i świat na przełomie XIX i XX w. - skutki przewrotu technicznego i postępu cywilizacyjnego.

 

IV etap edukacyjny (liceum), podstawa programowa przedmiotu przyroda:

 

Wielcy rewolucjoniści nauki. 

  1. dokonania wybranych uczonych na tle okresu historycznego, w którym żyli i pracowali;
  2. pokazanie, w jaki sposób uczeni dokonali swoich najważniejszych odkryć;
  3. przełomowe znaczenie tych odkryć dla rozwoju danej dziedziny nauki.

 

Dylematy moralne w nauce.

  • Osiągnięcia naukowe, które mogą być wykorzystane zarówno dla dobra człowieka, jak i przeciw niemu.

 

Wynalazki, które zmieniły świat:

  1. informacje na temat najważniejszych odkryć i wynalazków oraz  ich znaczenie naukowe, społeczne i gospodarcze;
  2. historia wybranych odkryć i wynalazków,  proces dokonywania odkrycia lub wynalazku i jego uwarunkowania;
  3. znaczenia poszczególnych odkryć i wynalazków.

 

Technologie przyszłości:

  • Osiągnięcia techniczne wspomagające rozwój gospodarczy w świecie.

 

Metoda naukowa i wyjaśnianie świata

  • Obserwacja i eksperyment w fizyce; rola teorii i doświadczenia w rozwoju fizyki.

 

Program pokazu dydaktycznego częściowo wychodzi poza ramy podstawy programowej.